Tegezzek vagy magázzak? Esetleg érdemes váltogatni egy honlapon belül?

Az interneten a tegeződés megszokottabb, mi is azt szeretjük. Ám ha Dr. Szaktekintély vagy Régivágású Úriember az Ön célcsoportja, a magázódás célravezetőbb.
A célcsoport nyelvi szokásai mellett mérlegelnie érdemes a márkája vagy szolgáltatása jellegét, árfekvését (minél drágábban kínálja, annál esélyesebb a magázódás) és a versenytársak szóhasználatát. Egy honlapon belül lehet váltogatni a tegezést-magázást, de nem szerencsés.
Végül: ne essen bele abba a hibába, hogy kerüli a közvetlen megszólítást, hogy ezzel megoldja a tegezés-magázás problémáját! Az ilyen személytelen szövegek legtöbbször riasztóan  ridegek, hivataloskodóak és távolságtartóak.

 

A hagyományos reklámokban szinte mindig van szlogen. Ha én csak az interneten vagyok jelen, muszáj nekem is kitalálnom egyet?
Röviden: egyáltalán nem muszáj. Bővebben: érdemes lenne, mert egy jó szlogen komoly értéktöbbletet adhat a vállalkozásnak. A látogatók száma nem fog emelkedni egy ütős szlogen hatására, ám a márkája vagy szolgáltatása iránti szimpátiát és bizalmat nagymértékben növelheti.

 

Lehet hatékony a honlapom szövege keresőoptimalizálás nélkül is? Nem vagyok biztos abban, hogy erre költeni szeretnék.
Ezt a költséget ne spórolja meg! A megfelelő kulcsszavak, kifejezések okos alkalmazása elengedhetetlen ahhoz, hogy jó helyen szerepeljen a találati listán. Ez azonban még nem elég, mert az emberek jellemzően nem egyetlen honlap megtekintése után szoktak döntést hozni. Több website összehasonlításakor már komoly szerepet kap a szöveg stílusa. Világos, meggyőző, friss, érdekes, hozzám szól, ezt akarom?
Vannak olyan cégek, amelyek honlapjukat főleg referenciaként használják. Tehát alapvetően nem az interneten kötnek üzletet, mégis jó, hogy partnereik a neten is meggyőződhetnek arról, hogy érdemes velük dolgozni. Ezekben az esetekben nem létfontosságú a keresőoptimalizálás, ám a színvonalas megjelenés – mind vizuális, mind szövegi értelemben – annál inkább.

 

Mi a baj a minőség szóval?

Ha a „minőség” szó azért szerepel kiemelt helyen, mert a keresésoptimalizálás miatt szükség van rá, azzal nincs baj. Ha azonban lépten-nyomon előfordul, és használata a szövegíró fantáziátlanságát tükrözi, akkor a látogató előbb-utóbb gyanakodni kezd: tényleg olyan minőségi az a minőségi? Ez a szó sokat ígér, de nem mond semmit. A potenciális vevő tartós burkolatot, azonnali házhoz szállítást, tulipiros csipkefüggönyt vagy fájdalommentes foghúzást szeretne, nem pedig minőségit.

 

Ha én csak a főoldal szövegét szeretném megváltoztatni, azt is vállaljátok?


Igen.

 

A kattintások számát növeli a szöveg?

A honlap megtalálása elsősorban a tartalomtól és a jól megválasztott kulcsszavaktól függ. Ezt a szöveg kevéssé befolyásolja. Ám a honlapra érkezés után a látogató pillanatokon belül eldönti, hogy szimpatikus-e a számára az a weboldal, érdekli-e, amit ott lát, akar-e körülnézni, vissza akar-e térni, ajánlja-e valakinek. Ezen a ponton a szöveg igen sokat tehet honlapja sikerességéért – vagy sikertelenségéért.

 

Az én szolgáltatásom mindenkinek szól. Milyen legyen a szövegem?

A mindenkinek szóló szöveg senkit sem fog megérinteni, mert túl általános. Szűkítse a célcsoportját életkor, nem, lakóhely, nyitottság, motiváció, életmódbeli, internethasználati sajátosságok vagy más szempontok szerint. Ha nem biztos magában, vegye igénybe egy marketinggel foglalkozó specialista segítségét. Ha meghatározta a célcsoportját, a szöveg szóhasználata, stílusa, hangvétele máris definiálható.

 

Hogyan kell írni azt, hogy domain név? Én egybeírnám, de a kollégám szerint külön kell.
Doménnév. Ha az angolos írásmódot meg akarja tartani – holott erre semmi szükség, mert már a helyesírási szótárakba is felvették a magyaros alakot -, akkor pedig: domainnév.

 

A neten ugyanazok a helyesírási szabályok irányadók, mint máshol? Miért ne írhatnék mindent kisbetűvel?
Tényleg, miért is ne? Hacsak nem ütközik törvénybe, vagy nem sérti meg a netikettet, azt tehet a saját oldalán, amit szeretne. Ha különleges írásmódjával hangsúlyozza egyediségét, és ez ráadásul vonzó a látogatók számára, sikeres stratégiát választott.

 

Mi a helyes: fizetés kézhez vételkor vagy kézhezvételkor?

Kézhezvételkor.

 

Vidéken van a vállalkozásom, ezért megkérdezném, hogy tényleg mindent el tudunk-e intézni virtuálisan.
Munkáink körülbelül 30-40%-át úgy végezzük, hogy nem találkozunk személyesen ügyfeleinkkel, mert a modern technológia alkalmazása bőven elegendő. Tehát a válasz az, hogy teljes mértékben lehetséges. Sokan viszont ragaszkodnak a valódi térhez, és nekünk ez ellen sincs kifogásunk, sőt.

 

Miért nem elég az, ha helyesírás ellenőrző programot használok? Minek fizessek külön a korrektúrázásért?
Először is ügyeljen arra, hogy írják azt, hogy helyesírás-ellenőrző program. Mert kötőjellel kell. Ez máris rámutat arra, hogy nem minden szöveget ellenőrzünk automatikusan. Másodszor, sokszor a szó, szókapcsolat helyesírása a jelentéstől függ (egybeírás, különírás, kötőjel használata), és még nem tartunk ott, hogy a gép ismerje a szavak jelentését, illetve az író szándékát. Harmadszor, a jó korrektor nyelvhelyességi (például egyeztetési) hibákat is kijavít, sőt, az igazán lelkiismeretesek a csúnya szóismétléseket, a nem megfelelő stílusú, hangulatú, jelentésű szóhasználatot is korrigálják.